Theater de Meervaart in Amsterdam was op dinsdag 15 oktober het toneel van The Case Amsterdam, een NIMA Online Marketing congres door en voor marketeers waarbij inhoud en interactie met vakgenoten voorop staan. Tijdens de dag vonden er doorlopend presentaties van cases plaats, bijvoorbeeld van Erik Goossens, CEO van Spil Games.

Tijdens zijn keynote deelde hij met de aanwezige marketeers waar de grote groeipotentie van het bedrijf ligt: de online advertentiemarkt.

Mobiel voorop

‘Mobiel’ wordt steeds belangrijker, iets dat verschillende sprekers op het congres verder uitdiepten. Ook Erik Goossens, CEO van Spil Games, beaamde deze trend. Zijn bedrijf heeft Nederlandse roots maar opereert over de hele wereld. Hij vertelde in de keynote van de dag dat Spil Games honderden spelletjeswebsites over de hele wereld in bezit heeft. Zo zijn de grootste gamesites in Turkije, Nigeria en Spanje in handen van het Hilversumse bedrijf. “Games.com is eigenlijk de ‘missing jewel in our crown'” , vertelt Goossens met een glimlach.
Elke maand komen er tussen de 160 en 200 miljoen unieke bezoekers op de sites van Spil Games. Daaronder zijn 40 tot 60 miljoen meisjes, meer dan op barbie.com binnenkomen. Ook vrouwen onder de 30 die vaak puzzelen weten de sites snel te vinden. “90 procent van de traffic die wij op onze sites krijgen, krijgen we gratis”, vertelt Goossens.

Erik-Goossens.Spil.Games.Nima.The.Case.2013
Erik Goossens (links) en Hans van der Meulen (Nima).

Schermenbeurs

Spil Games verdient zijn geld overwegend met advertentieverkoop in de spelletjes-apps die het maakt. Het bedrijf heeft ruim een jaar geleden afscheid genomen van alle verkopers die het in huis had. “Dit werd te complex en inefficiënt”, vertelt Goossens het publiek. “We opereren wereldwijd en overal aparte saleskantoren is een ramp. Sinds anderhalf jaar vindt er een interne, door de markt gedreven omwenteling plaats. De online advertentiemarkt verandert snel in een ‘schermenbeurs’ zoals bijvoorbeeld Wall Street. Geïnteresseerden bieden op beschikbare ruimte in onze spellen. Soms ontvangen we ruim 2.000 biedingen per seconde. Realtime wordt de juiste bieding bij de juiste ruimte gehaald. Dit is voor ons een geweldige manier om advertentieruimte te verkopen.”

Veranderd mediagedrag

Televisie krijgt als medium steeds minder aandacht; mensen zitten in toenemende mate op internet. “Hier ligt een enorme uitdaging, want de reclameboodschap moet nog steeds verzonden worden”, aldus Goossens. “De audiovisuele boodschappen worden dan ook steeds meer in video’s geplaatst, bijvoorbeeld op Youtube. Er is dus een enorme toestroom van tv-geld in de online advertentiemarkt. Behalve Youtube zijn er niet veel media waar die 30-seconden video’s makkelijk getoond kunnen worden. Games-apps bleken een logisch medium. Onze spellen met een ‘level-based’ structuur hebben slimme algoritmes die bepalen wanneer de gebruiker ‘engaged’ is en dus zijn volle aandacht bij het spel heeft. Als de gebruiker bijvoorbeeld twee levels heeft gewonnen, spelen wij een commercial af. De tweede commercial verderop in het spel wordt versneld afgespeeld. We zijn nu bezig met bepalen welke hoeveelheid commercials acceptabel is voor een gebruiker en hoe we waarde kunnen creëren voor de adverteerder. Dit is een enorme groeimarkt.”