Net als alle social media is ook Twitter aan verandering onderhevig. De nieuwste update maakt het mogelijk foto’s en video’s van Vinedirect in je timeline te zien, waarmee de dienst steeds meer op bijvoorbeeld Facebook gaat lijken. 

Engagement

Twitter kondigde de veranderingen in de timeline afgelopen dinsdag aan in een blogpost. Naast de betere zichtbaarheid van foto’s en video’s is het makkelijker geworden om zonder de timeline te verlaten een tweet te beantwoorden, te retweeten of de tweet als favoriet te markeren. Ook plaatst Twitter nu direct het aantal retweets en favorites onder de tweet. Gebruikers kunnen zo in één oogopslag zien hoe populair bepaalde tweets zijn. Gebruikers die hun Adroid- of iOS-apps hebben geüpdatet, zouden de nieuwigheden meteen op moeten merken. Foto’s van Twitter zelf en video’s van Vine zijn direct zichtbaar en hoeven niet eerst via een link aangeklikt te worden. Het doel van de microblogdienst is om hiermee nog meer engagement te creëren bij zijn gebruikers.

Voor- en nadelen

De nieuwe, visuelere timeline zorgt ervoor dat gebruikers niet meer onnodig hoeven klikken om een foto of video te zien in een timeline die hierdoor een stuk interactiever wordt, zoals we dat van Facebook ook kennen.

Die interactieve timeline kan er ook voor zorgen dat je te veel foto’s ziet, misschien zelfs foto’s die je helemaal niet wílt zien. Je zou het een ‘foto overload’ kunnen noemen, gebaseerd op de ‘informatie overload’ waar sommige online marketeers zo bang voor zijn in contentmarketing. Gelukkig voor degenen die hier niet op zitten te wachten, biedt Twitter in de app mensen de mogelijkheid om het direct tonen van afbeeldingen en video’s uit te zetten.

Het nut voor bedrijven

Bedrijven die Twitter zakelijk inzetten, kunnen hun voordeel doen met de veranderingen. De zogenoemde ‘promoted tweets’ (betaalde reclametweets die regelmatig in de timeline verschijnen) zijn door de aanwezigheid van foto’s eigenlijk veranderd in complete advertenties. Ook losse foto’s van bedrijven zijn direct zichtbaar, waardoor de kans dat mensen ze zien natuurlijk fors toeneemt. Hiermee kunnen bedrijven hun visuele identiteit nog verder verstevigen.

Geen verandering voor Instagram

Instagram-foto’s tonen nog niet direct in de Twitter-timeline; de relatie tussen de twee giganten is niet bepaald goed te noemen na de ruzie die ze vorig jaar hadden over de weergave van Instagram in de Twitter-timeline. Natuurlijk werkt het uploaden nog wel, maar Instagram krijgt duidelijk niet dezelfde behandeling als Twitter zelf.